Welke kanalen kun je gebruiken voor het werven van personeel? 

0
17
job in letters

Nieuw personeel werven wordt een steeds grotere uitdaging voor organisaties, daar de arbeidsmarkt zeer krap is. Het aantal openstaande vacatures is vele malen groter dan de groep arbeidskrachten, met mensen zoekend naar een nieuwe baan. Het maakt dat het voor organisaties cruciaal is om zichzelf te onderscheiden van concurrenten. Wat maakt jou een leukere werkgever dan de partij een paar straten verderop? De ene organisatie zet hierbij in op het bieden van een bonus voor nieuwe medewerkers, de ander biedt een Tesla Model S aan. Op welke manier probeer jij nieuwe collega’s naar je bedrijf te trekken? In dit artikel lees je meer over de kanalen die je hierbij kunt gebruiken. 

Laat de mens achter de organisatie zien 

Met een lap tekst is het doorgaans lastig om helder over te brengen wat jou uniek maakt als werkgever. Voor een werkzoekende is het leuker om direct de mens achter een organisatie te zien. Zet in op de productie van korte video’s, waarin collega’s vertellen over het werk wat ze uitvoeren, de gezellige borrels op de vrijdagmiddag en bijvoorbeeld de avonden waarop er spelletjes gespeeld worden. Dit laat zien hoe men met elkaar samenwerkt, welke cultuur er heerst binnen de organisatie en wat voor werk men dagelijks uitvoert. Daarbij maakt dit een eerste sollicitatiegesprek minder spannend voor kandidaten; ze hebben sommige collega’s al (online) gezien! 

Wees uniek, maak berichten op sociale media persoonlijk 

Naast de vacatureteksten op de eigen website en in vacaturebanken, proberen steeds meer organisaties nieuw personeel te werven via sociale media. LinkedIn is hierbij het populairste platform. Zogenaamde headhunters proberen werkzoekenden direct te benaderen en hen te verleiden om te solliciteren op een aangeboden functie. Het kopiëren en plakken van eenzelfde bericht werkt hierbij averechts; het irriteert werkzoekenden en schaadt de goede naam van je organisatie. Probeer berichten uniek te maken, door in te spelen op de ervaring die mensen hebben. Vaak vind je dergelijke informatie op het profiel van de kandidaat. Hoewel je op deze manier minder mensen bereikt in dezelfde tijd, is de kans groter dat een kandidaat ook daadwerkelijk solliciteert. 

Bonus voor collega’s die nieuwe medewerkers trekken

Een derde kanaal dat je kunt gebruiken: je huidige personeelsbestand. Laat je collega’s een ambassadeur van de organisatie zijn, door hen nieuwe collega’s uit hun persoonlijke netwerk te laten trekken. In ruil voor ieder nieuw personeelslid kun je deze collega’s een bonus aanbieden. Het is steeds gebruikelijker!